کیسه فن چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - کیسه فن چیست؟
تعداد بازدید : 1433
Views: 1433

تیر 05، 1402

 

کیسه فن چیست؟

کیسه فن یا کیسه فن معدنی، کیسه ای بلند به شکل لوله و از جنس پارچه ای است که هوا را بین دو نقطه جابجا می کند. اگر در حوزه هایی نظیر حفاری تونل و معادن زیر زمینی، فعال باشید، بدون شک به اصطلاح کیسه فن برخورد کرده اید. کیسه فن چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ مشخصات فنی و رمز ساخت بی نقص این ابزار چگونه است؟ آیا ابزاری لازم و ضروری است؟ اگر در این زمینه هر یک از این سوالات به همراه سوالات تخصصی دیگری در ذهنتان شکل گرفته، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کیسه فن را می توان ابزاری مکمل در کنار سایر وسایل تهویه، برای مکان هایی نظیر معادن عمیق و تونل های بزرگ بر شمرد. با استفاده از کیسه فن در مکان هایی که امکان دسترسی به هوای سالم و مطبوع وجود ندارد، هواد رسانی صورت می پذیرد. این کار در محل های گوناگون و با توجه به حجم هوای مورد نیاز، در مسافت های مختلف قابل تعبیه است. اهمیت تهویه و هوادهی در بخش های مختلف صنعت و معدن را در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم.

اهمیت تهویه و نقش کیسه فن

کیسه فن با طراحی تخصصی و مهندسی شده خود، به یاری افرادی می آید که ساعات زیادی از شبانه روز را از دریافت هوای تازه و سالم محروم هستند. کافی است برای چند ثانیه در امتداد ترافیک سنگین یک اتوبان حرکت کرده باشید. شاید هم برای شما پیش آمده باشد که گذرا از کنار یک تونل در حال احداث عبور کنید. اما اگر در حوزه معدن فعالیت نمی کنید مطمئنا هیچ ذهنیتی از هوای آلوده و سرشار از گازهای سمی یک معدن ذغال سنگ ندارید. اکنون تصور کنید که برخی از افراد برای ساعت های طولانی در طول روز در معرض این هوای سمی و آلوده قرار دارند.

کیسه فن و بسیاری دیگر از تجهیزات تهویه و هوادهی به معادن، به منظور تامین هوای سالم و جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی افراد مشغول در آنها، طراحی شدند. ما در گروه تولیدی خذال هم راستا با تکنولوژی های نوین جهانی، اقدام به ساخت کیسه فن معدنی و سایر تجهیزات تهویه معادن نموده ایم. هدف  خذال در راستا با قوانین جهانی جهت تضمین سلامتی افراد مشغول در حوزه معدن می باشد.

مشخصات فنی کیسه فن

کیسه فن برای هدف اصلی خود یعنی بهترین شکل هوارسانی به نقاط عمیق معادن و سایر صنایع آلوده طراحی شده است. مشخصات فنی کیسه فن دقیقا در راستای کارکرد فوق العاده این ابزار قرار دارد. در نگاه اول ممکن است کیسه فن تنها یک کیسه پارچه ای به نظر برسد. اما نوع طراحی این کیسه در عین سادگی خود، کارکرد اصلی و مهم خود را پوشش می دهد. به هنگام جابجایی هوا در بین دو نقطه، عدم نشت هوا و به دنبال آن کاهش فشار هوا در فشار مثبت ایجاد شده به وسیله فن های مختلف، در اولویت قرار دارد. کیسه فن تولیدی گروه خذال با طول استاندارد 50 متر (قابل تغییر بر اساس نیاز مشتری) و قطر دهانه 400 الی 1800 میلیمتر، با استانداردهای جهانی تطابق دارد.

کیسه فن پارچه ای، مقاومت سطحی پایین و خاصیت آنتی استاتیک دارد و از تجمع الکتریسیته ساکن ناشی از اصطکاک جریان هوا و سطح پارچه جلوگیری بعمل می آورد. در نتیجه احتمال تخلیه و شارش بار الکتریسیته ساکن به صفر میل می نماید. عدم تجمع بار الکتریکی در سطح کیسه فن از تجمع گرد و غبار بر روی آن و کاهش عمر مفید کیسه فن نیز جلوگیری می کند.

برای دیدن اگزاست فن کلیک کنید

نحوه اتصال کیسه فن

کیسه فن پارچه ای بسیار سبک است و بر خلاف کانال های هوای فلزی، محدودیتی برای نصب و جابجایی ندارد. کیسه فن تولیدی شرکت خذال دارای یک، دو یا سه ردیف نوار آویز سرتاسری در طول است. این نوارهای آویز پانچ شده به آسانی توسط حلقه های فولادی مخصوص به کابل سقفی  نصب و آویخته می گردند. استفاده از دو یا سه ردیف نوار آویز مقطع کیسه فن را به شکل مثلث یا لوزی در می آورد و به کاهش افت فشار و همچنین کاهش ارتفاع کیسه فن از سقف تونل یا معدن  کمک می کند. نکته قابل توجه در این میان، راحتی نصب و همچنین راحتی جمع آوری این کیسه فن های پارچه ای می باشد.

کاربرد کیسه فن

همانگونه که در بخش های قبل به تفصیل پرداخته شد، کاربرد اصلی کیسه فن، انتقال هوا بین دو نقطه متفاوت است. این کار جهت تامین هوای سالم مکانی نظیر معدن ذغال سنگ و یا خروج هوای آلوده و سمی از این محل صورت می گیرد. به دلیل آنکه بسیاری از فعالیت های انسانی موجب تولید گازهای سمی در بخش های گوناگون می شوند، کیسه فن کاربردهای متنوعی دارد. از جمله این کاربردها می توان به خروج هوای سمی و وارد نمودن هوای سالم به محل هایی نظیر معادن مختلف، تونل های عمیق، صنایع و کارخانه های بزرگ و غیره اشاره کرد.

کیسه فن - khezal.com

انواع کیسه فن و تفاوت آنها

کیسه فن محفظه ای پارچه ای از جنس پلی استر روکش شده با PVC است. مقطع کیسه فن می تواند دایره و در بعضی مواقع برای کاهش ارتفاع از سقف بیضوی باشد. محفظه های پارچه ای انتقال دهنده هوا به دو شکل کیسه فن (داکت هوا) و لوله خرطومی (داکت فلکسیبل) طراحی و تولید می شوند. در نوع مواد اولیه به کار رفته شده برای هر یک از این کیسه های فن، تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوت چشمگیر در بین این دو نوع محفظه انتقال هوا، وجود فنرهای انعطاف پذیر در نوع داکت فلکسیبل است. کیسه فن، در برخی موقیعت ها نظیر خمیدگی ها و همچنین محل اتصال به فن ها با داکت فلکسیبل ترکیب می گردد.

 

قیمت کیسه فن

کیسه فن ابزاری کاملا تخصصی و مهندسی شده است. جهت کارکرد بهینه این ابزار، ساعت ها زمان برای طراحی و تولید هرچه بی نقص تر آن، صرف شده است. بنابراین نمی توان به سادگی و تنها از شکل ظاهری کیسه فن، بر مرغوب بودن این ابزار تاکید ورزید. کارخانه تولیدی و جنس ماده و پارچه اولیه به کار رفته در تولید کیسه فن، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت این محصولات دارد. ما در گروه تولیدی خذال با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه تولید کیسه فن و انواع تجهیزات تامین هوای معادن و صنایع بزرگ، کالایی با کیفیت در خور و شایسته مشتریان خود ارائه می دهیم.

 

نتیجه گیری

کیسه فن در واقع ابزار و اختراعی چشم گیر در حوزه سلامت انسان ها به شمار می آید. قرار گرفتن مداوم در برابر گازهای سمی و هوای آلوده موجب بروز بیماری های گوناگون تنفسی از جمله سرطان های مرتبط با دستگاه تنفسی و سایر ارگان ها می گردد. همین امر سبب شد تا اتحادیه اروپا لزوم تامین هوای سالم را برای کارکنان بخش های پرریسک نظیر معادن، ضروری و الزام کند. طی سالیان متمادی استفاده از مجاری تامین کننده هوا در انواع مختلفی نظیر چوبی، فلزی تولید شده با فلزات مختلف و غیره، امری رایج بود. استفاده از اینگونه مواد اولیه در تولید کانال های هوا، به مشکلاتی نظیر پوسیدگی و زنگ زدگی، آلودگی صوتی بالا، نشت هوا و کاهش فشار، آتش سوزی در اثر تجمع الکتریسیته ساکن و غیره دامن زد.

کیسه فن پارچه ای فنر دار و بدون فنر، راه گریزی برای فرار از معایب انواع دیگر کانال های هوا است. در مدت زمان کوتاهی پس از تولید کیسه فن پارچه ای، این ابزار پر کاربرد به سرعت مورد توجه متقاضیان قرار گرفت. همین امر گروه تولیدی خذال را بر آن داشت که با استفاده از مواد اولیه درجه یک، اقدام به تولید کیسه فن ساخت ایران نمایند. کیسه فن تولیدی این شرکت با کیفیتی بسیار بالا، توان رقابت با نمونه های خارجی را دارا می باشد.

 

برای دیدن داکت هوا کلیک کنید