جت فن چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - جت فن چیست؟
تعداد بازدید : 2270
Views: 2270

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

انواع جت فن
ابعاد جت فن
 بررسی مشخصات فنی جت فن
 نحوه کار جت فن
قيمت جت فن

جت فن چيست؟

جت فن به شکل پیشرفته فن آکسیال یا جریان محوری گفته می شود که مشخصات فنی پره های آن با هدف افزایش کارایی، دستخوش تغییر شده است. در یک فن آکسیال یا جریان محوری وقتی نسبت قطر هاب پروانه به قطر پروانه بین 50% تا 70% باشد آنگاه پروانه ی با پره های کوتاه تر، از لحاظ مکانیکی با سرعت بیشتری می تواند چرخانده شود. این در حالی است که افزایش سرعت در این نوع از فن آکسیال به دلیل کوتاه تر شدن پره های فن، موجب شکست و از هم گسیختگی آنها نمی شود. از طرفی در این حالت تعداد بیشتری پره می تواند به دور هاب قرارگیرد و جریان خروجی با انرژی چرخشی بالایی تولید گردد. با استفاده از پره های پیش چرخان قبل از پروانه یا پس چرخان پس از پروانه، جریان در جهت معکوس چرخانده شده و منجر به تولید جریان خروجی بدون چرخش و با سرعت خطی بالایی می گردد. این جریان پرفشار مستقیم الخط را اصطلاحا جت جریان و این فن آکسیال را جت فن می نامند. از جت فن های آکسیال با نام جت فن های تکانه ای (impulse jet fan) نیز یاد می شود.

جت فن ها اصواتی با فرکانسهای بالا تولید می نمایند و دارای فشار صدای زیادی می باشند. این امر سبب می گردد که معمولا در مکان های غیر صنعتی، بدون صداخفه کن (silencer) قابل بهره برداری نباشند. از این رو غالبا یک جت فن به همراه دو صدا خفه کن، یکی متصل به دهانه مکش و دیگری متصل به دهانه دمش ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرد. صدا خفه کن یک محفظه استوانه شکل است که دیواره داخلی آن توسط مواد جاذب صوت همچون پشم سنگ، و یک ورقه مشبک سوراخ دار پوشیده شده است و جریان هوا از میانه آن عبور می کند. امواج صوتی با عبور از سطح مشبک، وارد مواد جاذب صوت شده و میرا می شوند. در نهایت فشار صوت، چندین دسی بل کاهش می یابد.

انواع جت فن

جت فن موجب تولید جت جریان پرفشار می گردد. از آنجایی که جت جریان پر فشار می تواند توسط هر فن پرفشاری تولید شود، لذا جت فن تنها محدود به فن آکسیال (جریان محوری) نمی شود. یک فن سانتریفیوژ (گریز از مرکز) پرفشار نظیر جت فن القایی پارکینگی(induction jet fan) نیز می تواند به عنوان جت فن، مورد بهره برداری قرار گیرد. در ادامه به دسته بندی جت فن های آکسیال از زوایای مختلف می پردازیم.

انواع جت فن آکسیال بر مبنای ساختار

جت فن آکسیال با هدف دست یابی به جت جریان پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد. فن های آکسیالی که توانایی تولید چنین جریانی را دارند، از نظر ساختار در یکی از چهار دسته زیر قرار می گیرند:

نوع اول: پروانه تنها (rotor only type)

جت فن پروانه تنها فقط مجهز به یک پروانه می باشد که جریان را از یک طرف فن مکش می نماید و از طرف مقابل می دمد. در این حالت جریان خروجی از فن دارای چرخش بسیاری می باشد و بخش عمده ای از انرژی به دلیل چرخش جریان اتلاف می گردد.

نوع دوم: پیش چرخان به همراه پروانه (stator/rotor type)

جت فن های موجود در این دسته بندی قبل از پروانه اصلی، مجهز به پیش چرخان (پره های ثابت قبل از پروانه) می باشند. این امر سبب می شود که جریان مکیده شده ابتدا از میان پره های ثابت پیش چرخان عبور کرده و در جهت عکس چرخش پروانه منحرف شود. جریان عبوری در ادامه از پروانه رد شده و در نهایت جریان بدون چرخش در راستای محور فن دمیده می شود. جریان خروجی از این جت فن دارای فشار بالاتری نسبت به نمونه قبل بوده و راندمان این نوع جت فن نیز نسبت به نمونه پروانه تنها، بالاتر است.

نوع سوم: پروانه به همراه پس پرخان (rotor/stator type)

جت فن نوع سوم پس از پروانه دارای پس چرخان (پره های ثابت پس از پروانه) می باشد. در این نوع جت فن، جریان چرخشی خروجی از پروانه پس از عبور از پره های پس چرخان، تغییر جهت داده و در راستای محور فن از دهانه دمش خارج می شود. این نوع جت فن نیز دارای فشار و راندمان بالایی می باشد.

نوع چهارم: دو پروانه هم سرعت (rotor/rotor type)

جت فن نوع چهارم از نظر تعداد پروانه ها با دیگر جت فن ها متفاوت است. در این نوع جت فن دو پروانه تعبیه شده  که یکی از آنها در جهت ساعتگرد و دیگری در جهت پادساعتگرد می چرخد. جریان چرخشی تولید شده توسط پروانه اول، مجددا توسط پروانه دوم که هم محور با پروانه اول قرار دارد در جهت معکوس چرخانده شده و در نهایت در مسیر مستقیم الخط از فن خارج می شود. این نوع جت فن پر فشارترین نوع بوده و دارای بالاترین راندمان می باشد.

 

جت فن

انواع جت فن آکسیال بر مبنای مقطع پره پروانه

پره پروانه جت فن ها می تواند مقاطع ایرودینامیکی متفاوتی داشته باشد. مقاطع ایرودینامیک یا ایرفویل، دارای سری های مختلفی است. از جمله این سری ها می توان به مقاطع ورق خمیده، مقاطع خانواده NACA ، مقاطع زیر سطع صاف، مقاطع بیضوی و ... که هر کدام دارای معادله ای خاص و ویژگیهای منحصر بفرد می باشد، اشاره کرد. همه مقاطع بجز مقاطع بیضوی که دارای تقارن یا تقارن معکوس نسبت به خط میانی هستند، دارای لبه حمله و لبه فرار غیر هم شکل می باشند. به این معنی که پروانه فقط در یک جهت می تواند چرخانده شود و همیشه پره با یک لبه (لبه حمله) با جریان هوا برخورد و با لبه دیگر (لبه فرار) از جریان هوا جدا می شود. این نوع پروانه اصطلاحا پروانه تک سویه نامیده می شود. در مورد مقاطع بیضوی لبه حمله و لبه فرار یک شکل می باشد بنابراین فرقی نمی کند که پروانه در کدام جهت چرخانده شود. پروانه با پره های اینچنین را پروانه معکوس پذیر می نامند. از این منظر می توان جت فن های آکسیال را به دو دسته یک سویه (UNI DIRECTIONAL) و معکوس پذیر ( RIVERSIBLE) تقسیم بندی کرد.

 

برای دیدن جت فن f300 کلیک کنید

 

انواع جت فن آکسیال بر مبنای کاربرد

جت فن آکسیال می تواند در محل های مختلف و با اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار گیرند. بسته به اینکه جت فن آکسیال با چه اهدافی مورد بهره برداری قرار می گیرند، دارای دسته بندی های مختلفی هستند. انواع جت فن آکسیال بر اساس نوع کارکرد آنها عبارتند از:

جت فن های پارکینیگی جهت تهویه پارکینگ های بسته

جت فن های تونلی جهت تهویه تونل های خودرو، مترو، قطار و ...

جت فن های معدنی جهت تهویه معادن زیر زمینی یا هوارسانی در زمان حفاری

جت فن های ضد انفجار جهت تهویه سریع فضاهای مملو از گازهای انفجاری

سایر جت فن ها با کاربرد صنعتی مانند جت فن های پرتابل ، جت فن های خنک کننده تجهیزات صنعتی، جت فن های تغذیه یا تخلیه و ... .

انواع جت فن آکسیال بر مبنای دمای کاری

جت فن ها معمولا برای کارکرد در دماهای عادی (منهای 20 درجه سانتی گراد تا مثبت 40 یا 55 درجه سانتی گراد ) طراحی می شوند. در دهه های اخیر لزوم تهویه تونل ها و فضاهای محبوس هنگام آتش سوزی منجر به طراحی جت فن ها برای کارکرد در دماهای داغ بالای 200 درجه شده است. از این رو جت فن ها را می توان در دسته های جت فن های دمای معمولی و جت فن های دمای داغ طبقه بندی نمود.

 

 جت فن ماینر

دستگاه های ماینر برای استخراج ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه یکی از راه های رو به رشد کسب درآمد، استفاده از دستگاه های ماینر است. در این دستگاه ها حجم بسیار زیادی از اطلاعات مورد پردازش قرار می گیرد. علاوه بر این چندین دستگاه ماینر در کنار هم قرار گرفته و به فعالیت می پردازند. این عوامل باعث می شود که  حجم زیادی از گرما تولید شود و اگر این حجم بالای گرما از محیط خارج نشود، باعث اختلال در عملکرد دستگاه ماینر و استهلاک آن می شود. تمامی دستگاه های ماینر دارای فن اگزاست هستند تا گرمای تولیدی را به راحتی به بیرون منتقل نمایند. اما استفاده از جت فن ماینر، کمک می کند تا حجم بالاتری از گرما و حرارت از محیط اطراف دستگاه های ماینر خارج شود و بدین صورت تهویه ی هوا به راحتی انجام گیرد.

جت فن های ماینر دارای دو نوع آکسیال و سانتریفیوژی هستند. برای انتخاب جت فن ماینر، باید شرایط محیطی برای نصب آن ها را به خوبی مورد بررسی قرار داد و به این نکته توجه نمود که برای نصب فن ها، آیا به کانال کشی نیاز است یا خیر ؟

حجم هوادهی جت فن ماینر در مقایسه با فن اگزاست های نصب شده بر روی دستگاه های ماینر بسیار بیشتر بوده و می توان گفت این نوع دستگاه ها از توان هوادهی بالاتری برخوردارند.

 

جت فن سایلنت

جت فن سایلنت یکی از ابزارهایی است که بالاترین کاربرد را در ایجاد گردش هوا و خنک سازی ایفا می کند. جت فن عملکردی بدون سر و صدا و مصرف انرژی پایینی دارد و از این رو برای مصارف خانگی بهترین گزینه به شمار می رود. تعمیر و نگهداری جت فن اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل شما با خرید جت فن سایلنت می توانید در هزینه تعمیر و نگهداری صرفه جویی کنید.

به طور کلی می توان گفت که جت فن نوعی از هواکش های آکسیال است که از نظر ساختار بسیار حرفه ای و از نظر فنی بسیار قوی و پرقدرت است. این فن ها هم به صورت دمنده و هم به صورت مکنده مورد استفاده قرار می گیرد. جت فن بالاترین کاربرد را در پارکینگ ها، تونل ها و معادن دارد زیرا می تواند فضای بسیار زیادی را پوشش دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع جت فن از طریق شماره های مندرج در سایت با کارشناسان خذال تماس بگیرید.

ابعاد جت فن

جت فن ها ابزارهایی جهت کنترل هوا هستند و می توانند هوای آلوده را خارج کنند. به همین دلیل در مکان هایی که نیاز به گردش بالا می باشد کاربردی است. ابعاد جت فن بر اساس کاربری آن تعیین می شود و شما می توانید متناسب با متراژ فضا و همچنین میزان آلودگی مناسب ترین ابعاد را انتخاب کنید. ولی به طور کلی با توجه به این که جت فن را می توان بر روی دیوار نصب کرد، نیازی نیست که فضای خاصی را به آن اختصاص دهید. بنابراین نیازی به نگرانی بابت ابعاد این فن ها برای اشغال فضا نیست.

استفاده از جت فن ها نسبت به سایر تهویه های هوا مزایای بسیاری دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به صرفه جویی در زمان، کیفیت بالای هوا، صرفه جویی در مصرف مصالح، زیبایی، کنترل دود، صرفه جویی در اشغال فضا و انرژی و عدم تولید صدا اشاره کرد. در واقع جت فن ها را از هر زاویه ای که نگاه کنید نسبت به سایر دستگاه های مشابه برتری های بسیاری داشته و بهترین گزینه به شمار می رود. جت فن ها از قطعات مختلفی ساخته شده است که هر کدام کارکرد خاصی را در این فن ها ایفا می کنند و میزان کیفیت و مقاومت آن به صورت مستقیم بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد. جهت اطلاع از قیمت و سفارش جت فن از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با فروشگاه خذال تماس بگیرید.

عوامل موثر بر قیمت جت فن

قیمت جت فن یکی از مهم ترین مسائلی است که بر روی انتخاب افراد تاثیر می گذارد. به طور کلی شما باید این محصول را بر اساس نیاز خود خریداری کرده و قیمت مشخصی را برای آن پرداخت کنید.

برند یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت جت فن به شمار می رود. همان طور که می دانید برند یکی از مهم ترین فاکتورهای کیفیتی هر محصول می باشد. جهت اطلاع از بهترین و معتبرترین برند جت فن با کارشناسان خذال تماس بگیرید.

هر یک از جت فن ها می توانند محدود خاصی را پوشش دهند. به همین دلیل شما باید بر اساس متراژ فضا نوع و قدرت این فن ها را مشخص کنید به همین منظور این گزینه را نیز می توان در لیست عوامل تاثیرگذار بر قیمت این فن ها قرار داد.

جنس بدنه و اجزای جت فن ها از دیگر فاکتورهایی است که تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت این فن ها می گذارد. قطعا هر چه کیفیت و جنس بدنه این فن ها بیشتر باشد، شما می توانید مدت زمان طولانی تری را از آن استفاده کنید و هزینه پایین تری را بابت تعمیر و نگهداری آن پرداخت نمایید. بنابراین طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشد.

فروشگاه خذال یکی از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه خرید و فروش انواع جت فن است که محصولات خود را به صورت مستقیم از درب کارخانه برای مشتریان خود ارسال می کند. بنابراین خذال این افتخار را دارد که به صورت رقابتی با همکاران خود در زمینه کیفیت و قیمت انواع جت فن فعالیت کند. شما به راحتی به صورت تلفنی می توانید قیمت این فن ها را استعلام کرده و آن را با سایر فروشگاه ها مقایسه کنید.

 

بررسی مشخصات فنی جت فن

جت فن ها در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند، جت فن کوچک معمولا برای محیط های کوچکتر با حجم هوادهی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. جت فن خانگی نیز از دیگر مواردی است که کاربرد های زیادی دارد. نمونه ی جت فن خانگی، هود است که در آشپزخانه برای خروج دود و بوی غذا استفاده می شود و به راحتی و در زمان کوتاهی هوای محیط را تصفیه می کند. هر چند کاربرد های صنعتی فن ها بسیار بالاست و تقریبا در هر کارخانه و کارگاه تولیدی و گلخانه ها، فن یکی از وسایل ضروری و مهم به کار می رود و انواع مختلف آن ها، به افراد کمک می کند تا بتوانند بهترین نوع محصول را انتخاب کنند و فنی با ویژگی های منتاسب با محیط کار مورد استفاده قرار دهند. فن ها قابلیت های متفاوتی دارند اما از نظر مشخصات فنی و ساختاری یکسان هستند و می توان گفت تمامی آن ها کار یکسانی را انجام می دهند.

 

در زیر به بررسی مشخصات فنی جت فن می پردازیم:

  1. پروانه: پروانه ی جت فن در سایز های مختلفی است، این اختلاف در بازه ی 300 میلی متر الی 1200 میلی متر متغیر است و از نظر دینامیکی و استاتیکی در بالانس کامل قرار دارد.
  2. دبی ( در واقع همان ظرفیت هوادهی است ) ظرفیت هوادهی جت فن ها در بازه ی 100 الی 300000 متر مکعب  بر ساعت با توجه به سایز هواکش متغیر است. در هنگام انتخاب فن دبی را با توجه به مساحت تونل یا پارکینگ و یا محیط مورد نظر انتخاب کنید. قطعا  انتخاب فنی با دبی کم برای محیطی با مساحت زیاد کارایی ندارد و بر عکس فن با دبی بالا برای محیطی با مساحت کم  از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
  3. فشار استاتیک: میزان فشار این نوع دستگاه ها از 50 تا 2500 پاسکال متغیر است. فشار استاتیک ارتباط مستقیمی با سایز هواکش ها دارد.
  4. جنس هواکش: معمولا جت فن ها از ورق های فولادی و یا استنلس استیل تولید می شوند. این نوع ورق ها در مقابل خوردگی و سایش بسیار مقاوم اند و باعث بالا رفتن کارایی هواکش ها می شوند.
  5. الکتروموتور: الکتروموتور های صنعتی و پیشرفته  در کلاس حرارتی F  در تولید جت فن ها استفاده می شود که این عامل با توجه به سلیقه ی مشتری قابل ارتقاء  است و می توان مدل های بهتر را برای این نوع  فن ها استفاده نمود.
  6. سیستم انتقال قدرت:  سیستم انتقال قدرت نیز در دو نوع اتصال مستقیم و اتصال تسمه پولی است و با توجه به سلیقه ی مشتری می تواند متغیر باشد.

 

نحوه کار جت فن 

برای ساخت جت فن ها از الگوی ساخت هواپیما استفاده شده است. نوع موتور استفاده شده در تولید  فن آکسیال و یا نوع پروانه ای است. موتور های نوع آکسیال در حالت عادی حجم و فشار هوای زیادی تولید نمی کنند ولی هنگامی که در یک استوانه قرار می گیرند، قدرت بسیار زیادی تولید کرده و به یک سیستم تهویه ی فوق العاده قوی تبدیل می شوند. در ساختمان فن ها، قطعات مختلفی به کار می رود و این دستگاه، قادر است هوا را در جهات مختلف به گردش در بیاورد و به تهویه ی هوا بپردازد. عملکرد اصلی فن ها به این صورت است که هوای ورودی به جت فن در جهات مختلف پخش می شود و هوای آلوده به سمت بیرون هدایت می شود. بنابراین محیط های بسته مثل پارکینگ یا تونل ها بهتر است از جت فن ها برای تهویه ی هوای محیط خود استفاده کنند.

در هنگام خرید جت فن ها حتما به مساحت  محیطی که قرار است  فن در آن نصب شود، دقت نمایید. توجه به تمامی ورودی ها و خروجی های محیط، می تواند به شما در انتخاب یک فن مناسب کمک کند. در هنگام خرید جت فن، ضمانت نامه های معتبر در این زمینه دریافت نمایید. عملکرد فن ها به صورت دائمی و همیشگی است و به همین خاطر باید بهترین جنس و بالاترین کیفیت را داشته باشند.  علاوه بر این ها دریافت گارانتی و ضمانت نامه به شما کمک می کند تا در هنگام خرابی، به مراکز معتبر محصول مراجعه کرده و با کمترین هزینه مشکل سیستم های تهویه برطرف گردد. نصب جت فن بهتر است در مناسب ترین فضا صورت گیرد تا کارایی این سیستم را بالا ببرد. نصب  فن در محیط نا مناسب، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و از طرفی کیفیت کار را پایین می آورد. توجه به همه ی این موارد به شما کمک می کند بهترین انتخاب را داشته باشید  و علاوه بر این ها، محیط در بالاترین سطح تهویه ی مناسب هوا قرار بگیرد.

 

جت فن چه كاربردي دارد؟

جت فن در تعریف ساده خود به عنوان ابزاری جهت جابجایی هوا در مقیاس بزرگ به کار می رود. هنگامی که نیاز به جابجایی حجم زیادی از هوای پرفشار در زمانی کوتاه داریم، کاربرد جت فن های آکسیال آشکار می شود. بخشی از هوا توسط پروانه جت فن پرتاب می شود و بخش دیگری نیز در اثر همجواری با جت جریان خروجی از فن به دنبال آن کشیده می شود. میزان این جریان القایی می تواند تا 6 برابر جریان اصلی در جت فن های آکسیال و تا 9 برابر در جت فن های رادیال باشد.

جت فن ها عمدتا در تهویه طولی استفاده می شوند. تهویه طولی یا به عبارتی انتقال جریان هوا در امتداد یک مسیر طولی توسط چند جت فن نصب شده در راستای محور مسیر، ابتدا در تونل ها مورد استفاده قرار می گرفت. سپس بر همان مبنا و اصول پایه جهت پارکینگ های خودرویی زیرزمینی نیز بکار گرفته شد. عمده ترین کاربرد جت فن ها پس از تهویه تونل ها، هوارسانی به داخل معادن زیر زمینی است که به کمک کیسه فنها و داکت های فلکسیبل صورت می پذیرد. همچنین جت فنها در تهویه پر سرعت فضاهای محبوس در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارند. از آن جمله می توان به جت فن های پرتابل و ضد انفجار در تهویه سریع فضاهای مملو از گازهای قابل انفجار اشاره نمود. جت فن ها در عملیات های امداد و نجات از مهمترین تجهیزات ایمنی جهت تخلیه سریع دود و افزایش دید آتشنشانان محسوب می شوند. اطفاگرهای اتمایزر نیز با بهره گیری از جت فن های پر فشار قادر به پرتاب دوربرد ذرات آب جهت اطفاء حریق می باشند.

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید

مزاياي جت فن

جت فن آکسیال در مقایسه با یک فن سانتریفیوژ معادل، بسیار حجم کوچکتری دارد. لذا به مراتب ارزانتر می باشد. از سوی دیگر راندمان جت فن ها در بدترین حالت معمولا فراتر از 70% می باشد حال آنکه راندمان فن های سانتریفیوژ معمولا در حدود 50% است. در سایزهای متوسط و بزرگ، جت فن ها در مقایسه با فن های سانتریفیوژ قطعات کمتر، استهلاک پایین تر و در نتیجه نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتر و ارزانتری دارند.

ويژگي هاي جت فن

جت فن دارای ویژگی های ساختاری و کارکردی مختلفی است. اصلی ترین ویژگی مثبت جت فن همانگونه که از نام آن پیداست، تولید جت جریان پرفشار است. به عبارتی، تکانه ای که بر هوای عبوری از فن اعمال می شود، در نهایت، حجم بزرگی از هوای محیط را با خود به حرکت وا می دارد و به راحتی تهویه در مقیاس بزرگ را میسر می سازد. از دیگر ویژگی های جت فن آکسیال می توان به کوچکی، زیبایی و نگهداری و تعمیرات کم و حساسیت بالا اشاره کرد. از جمله ویژگی منفی آن صدای زیاد و بازه عملکرد ایمن کوچک (خطر مواجهه با استال) است که می تواند منجر به وقوع شکست در پره ها شود.

قيمت جت فن

 آنچه مسلم است طیف گسترده ای از قیمت ها را می توان با کیفیت های مختلف برای یک نمونه جت فن ارائه نمود. جدا از بحث کیفیت مواد بکار رفته در ساخت یک جت فن، نوع کاربری جت فن نیز عامل تعیین کننده ای در قیمت آن محسوب می شود. به عنوان مثال یک جت فن ضد انفجار به دلیل تفاوت اساسی در مواد اولیه آن و ملاحظات ویژه در طراحی و ساخت و کنترل کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی و در نهایت اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا (ATEX)نسبت به جت فن معمولی معادل آن، قیمتی چند برابر خواهد داشت.

نتیجه گیری

جت فن شکل پیشرفته و توسعه یافته فن های معمولی است که با اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. جابجایی هوا در مقیاس های عظیم، وظیفه اصلی جت فن محسوب می شود. این جابجایی هوا در معادن، تونل های در حال احداث و بهره برداری شده، کارخانجات و صنایع بزرگ، پارکینگ های خودرویی و غیره صورت می گیرد. راندمان بالای جت فن آکسیال در مقایسه با شکل ابتدایی فن و حتی جت فن سانتریفیوژ، موجب محبوبیت و کاربرد بالای این نوع فن شده است.

 

سوالات متداول:

 

جت فن چيست؟

جت فن به شکل پیشرفته فن آکسیال یا جریان محوری گفته می شود که مشخصات فنی پره های آن با هدف افزایش کارایی، دستخوش تغییر شده است. در یک فن آکسیال یا جریان محوری وقتی نسبت قطر هاب پروانه به قطر پروانه بین 50% تا 70% باشد آنگاه پروانه ی با پره های کوتاه تر، از لحاظ مکانیکی با سرعت بیشتری می تواند چرخانده شود. 

انواع جت فن چیست؟

نوع اول: پروانه تنها (rotor only type)

نوع دوم: پیش چرخان به همراه پروانه (stator/rotor type)

نوع سوم: پروانه به همراه پس پرخان (rotor/stator type)

نوع چهارم: دو پروانه هم سرعت (rotor/rotor type)

جت فن چه كاربردي دارد؟

جت فن در تعریف ساده خود به عنوان ابزاری جهت جابجایی هوا در مقیاس بزرگ به کار می رود. هنگامی که نیاز به جابجایی حجم زیادی از هوای پرفشار در زمانی کوتاه داریم، کاربرد جت فن های آکسیال آشکار می شود. بخشی از هوا توسط پروانه جت فن پرتاب می شود و بخش دیگری نیز در اثر همجواری با جت جریان خروجی از فن به دنبال آن کشیده می شود. میزان این جریان القایی می تواند تا 6 برابر جریان اصلی در جت فن های آکسیال و تا 9 برابر در جت فن های رادیال باشد.