اگزاست فن چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - اگزاست فن چیست؟
تعداد بازدید : 1988
Views: 1988

تیر 05، 1402

 

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن حالت خاص و پرکاربردی از فن می باشد که معمولا با هوای آلوده سر و کار دارد. اگزاست فن یا به عبارتی فن تخلیه گر بر خلاف آن دسته از فن ها که هوا را به فضای مورد نظر می دمند، و یا جت فن سقفی که هوای داخل محیط را با اعمال تکانه به جریان می اندازد، هوای آلوده محیط را جمع آوری و به خارج از آن تخلیه میکند. این نوع از فن ها گاهی بصورت تک و گاهی در ترکیب با سایر ابزارهای  تهویه نظیر فن های دمنده، جت فن های سقفی و یا داکت های هوا، استفاده می گردند.

 

اگزاست فن

 

انواع اگزاست فن و مقایسه آنها

اگزاست فن نیز نظیر سایر فن ها به دو دسته اصلی فن های آکسیال (جریان محوری) و فن های سانتریفوژ (گریز از مرکز) تقسیم میشود. اگزاست فن سانتریفیوژ، هوای آلوده را به درون پروانه خود مکیده  و در جهت 90 درجه از سمت دیگر خارج می کند. در اگزاست فن آکسیال یا جریان محوری نحوه کارکرد بصورت حرکت جریان هوا در یک مسیر مستقیم الخط می باشد. در اگزاست فن آکسیال هوای آلوده در راستای محور موتور و به سمت پروانه مکیده و در همان جهت و با سرعت بالا خارج می گردد.

اگزاست فن آکسیالی که بصورت جت فن تولید می گردد، دارای قدرت مکش و دمش بالایی است. در اگزاست فن طراحی شده بصورت جت فن، به سه صورت مختلف راندمان و خروجی هوا افزایش یافته و میزان مصرف انرژی اگزاست فن کاهش می یابد. این سه روش عبارتست از  استفاده از جت فن دارای پیش چرخان، پس چرخان و همچنین جت فن دارای دو پروانه ساعتگرد و پادساعتگرد. این ویژگی ها سبب شده در جایی که حجم هوای زیادی در زمانی کوتاه باید تخلیه شود، استفاده از فن آکسیال به عنوان اگزاست فن، نسبت به فن سانتریفیوژ در اولویت کاربرد و کارایی قرار گیرد.

تفاوت بین اگزاست فن و فن تهویه چیست؟

تفاوت اصلی این دو نوع فن در کاربرد آنهاست. در حالی که یک فن تهویه برای وارد کردن هوای تمیز به فضای بسته از منبع بیرونی کار می کند، یک فن خروجی آلاینده ها را از هوای داخل خانه یا فضای تجاری حذف می کند.

 

برای دیدن جت فن معدنی کلیک کنید

 

نحوه نصب انواع اگزاست فن

 انواع ساده اگزاست فن که به شکل پروانه تنها بوده، بر روی دیوارها و یا سقف مکان های مختلف صنعتی ، نیمه صنعتی یا خانگی نصب می شوند. اگزاست فن های بزرگ اما محل های نصب خاص خود را دارند. مثلا در پارکینگ ها  و یا کارخانه ها یا تونلهای ریلی یا خودرویی، اطاقک یا ایستگاههای تخلیه مشخصی پیش بینی میشود که اگزاست فن ها در آن نصب و مورد بهره برداری قرار میگیرند.

اگزاست فن-khezal.com

 چند نکته مهم در رابطه با اگزاست فن

  1. اگزاست فن در اشکال و کارایی های گوناگونی تولید می گردد. اما یکی از مهمترین کارایی های اگزاست فن در فن ضد انفجار دیده می شود. فن ضد انفجار نوع خاصی از اگزاست فن است که وظیفه تخلیه ایمن گازهای قابل انفجار در محیط های پر خطر را بر عهده دارد.

  2. در برخی از حفاری ها گاهی عمق حفاری آنقدر عمیق است که عملا انتقال هوای سالم حتی با استفاده از کیسه فن یا داکت هوا با دشواری مواجه است. در چنین شرایطی از اگزاست فن فیلتر دار استفاده می شود. این نوع از اگزاست فن با  مکش هوای آلوده به فیلتر تعبیه شده در آن، هوای آلوده را تصفیه کرده و هوای با کیفیت استخراج می نماید.
  3. انتخاب نوع اگزاست فن بر اساس کاربری مورد انتظار از آن صورت می گیرد. در کاربری های خانگی معمولا از اگزاست فن آکسیال با پروانه ای ساده قابل نصب بر دیوار، بهره می برند. تخلیه گازهای سمی و مضر از یک تونل طولانی اتومبیل، در داکتهای میانی آن، تنها با استفاده از اگزاست فن ایستگاهی که از نوع جت فن پرفشار است صورت می پذیرد.
  4. اگزاست فن گاهی با آلودگی صوتی فراوانی همراه است. در این حالت در دو سر اگزاست فن استوانه ای، صدا خفه کن تعبیه می شود.

انتخاب اگزاست فن مناسب جهت محیط مورد نظر با بررسی پارامترهای مختلفی صورت می گیرد. ما در گروه تولیدی خذال آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما می باشیم. انتخاب بهترین اگزاست فن منطبق بر شرایط عملیاتی مورد نظر شما با راهنمایی کارشناسان ما به راحتی امکان پذیر است.

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید