جت فن معدنی چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - جت فن معدنی چیست؟
تعداد بازدید : 1366
Views: 1366

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

تفاوت جت فنی معدنی و فن معمولی
مشخصات فنی جت فن معدنی
 انواع جت فن معدنی
 عملکرد جت فن معدنی

جت فن معدنی چیست؟

جت فن معدنی نوعی جت فن جریان محوری است که جهت تهویه معادن زیر زمینی یا هوارسانی به داخل معادن در زمان حفاری مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی جت فن معدنی از دسته جت فنهای جریان محوری پرفشار است که بواسطه فشار قابل توجه، امکان غلبه بر افت فشار ناشی از کیسه فن، یا داکتهای هوارسانی آویخته به سقف تونل را دارا می باشد. جهت آشنایی هرچه بیشتر و شناخت بهتر جت فن معدنی لازم است ابتدا تفاوت جت فن معدنی و فن معمولی را بشناسیم.

تفاوت جت فنی معدنی و فن معمولی

نظر به این که جت فن معدنی حتما باید بتواند افزایش فشار بالایی ایجاد نماید، علیرغم جت فنها و فنهای معمولی که معمولا کم فشار و به شکل روتور تنها طراحی میشوند، طراحی آن در یکی از سه حالت استاتور/روتور ، روتور/استاتور  و یا روتور/روتور صورت خواهد پذیرفت. برای افزایش فشار بیشتر، جت فن معدنی می تواند چند مرحله ای باشد. بدان معنی که بیش از یک جت فن بصورت سری به هم متصل می شود و در نتیجه فشار به تناسب تعداد واحد فنها افزایش می یابد. به عبارتی یک جت فن معدنی ممکن است متشکل از چند فن متصل شده پشت سرهم باشد و تا بیش از 10 هزار پاسکال ایجاد فشار نماید.

 

جت فن معدنی

مشخصات فنی جت فن معدنی

بسته به نوع معادن زیر زمینی و یا ابعاد یا عمق عملیات حفاری جت فن های معدنی با مشخصات فنی مختلفی استفاده میشود. معمولا جت فن معدنی در سایز 400 الی 900 میلیمتر در دور 3000 rpm و از کلاس 1000 به بالا در دور 1500rpm  طراحی و ساخته میشود. چنانچه معدن زیر زمینی از نوع انفجاری باشد مانند معادن زغال سنگ، عموما جت فن معدنی در سایز 400 تا 710 میلیمتر و  در کلاس انفجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جت فن معدنی ضد انفجار در گروه I انفجاری و شاخه M1 یا M2 میتواند ارائه شود. در حفاری های تونل ها معمولا از جت فن های معدنی با سایز 900 الی 1600  استفاده میشود. با افزایش سایز فن و طبیعتا افزایش قطر پروانه و وزن پره ها، نیروهای شعاعی وارده بر پره و پروانه به شکل قابل توجهی افزایش می یابد و تکنولوژی ساخت پروانه پیچیده تر و گرانتر میشود. همچنین افزایش توان الکتروموتور و افزایش توان جذبی پروانه، اهمیت طراحی صحیح و حرفه ای پروانه را آشکار میسازد. یک جت فن کم راندمان اتلاف انرژی بسیار قابل توجهی خواهد داشت و هزینه الکتریسته مصرفی را افزایش میدهد.

خطر مواجهه با استال در جت فنهای معدنی نسبت به جت فنهای آزاد به مراتب محتمل تر می باشد. چراکه ممکن است  افت فشار ناشی از اتصال بیش از حد کیسه فن و داکت های هوارسانی در خروجی جت فن، فراتر از فشار جت فن شود و نقطه عملکرد جت فن را به منطقه استال سوق دهد.

 

برای دیدن کیسه فن کلیک کنید.

 

انواع جت فن معدنی

جت فن معدنی و ورود آن به عرصه حفاری و معدن کاری، انقلاب بزرگی در تامین سلامت افراد مشغول در این مکان ها بوجود آورد. انتخاب جت فن معدنی مناسب، باید بر مبنای مشخصات معدن صورت پذیرد. شاید اصلی ترین دسته بندی جت فن های معدنی را بتوان بر اساس معمولی یا ضد انفجار بودن آنها در نظر گرفت.

 ما در گروه تولیدی خذال با هدف تامین سلامت و ایمنی معدن کاران و سایر افراد مشغول در این حوزه، اقدام به تولید انواع جت فن های معدنی در دو کلاس معمولی و ضد انفجار نموده ایم. تولیدات ما با تکیه بر طراحی مهندسین مجرب، صورت می پذیرد و همواره موفق به کسب رضایت مشتریان گردیده است. ما با تولید طیف کامل جت فن معدنی تا کلاس 1600، دایره انتخاب را برای مشتریان خود وسیع نموده ایم. تمام تلاش ما در این مجموعه تولید جت فن معدنی و سایر تجهیزات تهویه معادن بر اساس استاندارهای جهانی و با استفاده از بهترین مواد اولیه می باشد.

هر یک از مدل های جت فن معدنی خذال می تواند سطوح مختلفی از نیاز تهویه یک معدن را تامین کنند. این کار به خریداران کمک می کند که بر اساس نیاز خود بهترین مدل جت فن معدنی را انتخاب کنند. از جمله مشخصات فنی جت فن معدنی که در هر یک از مدل ها با دیگری متفاوت است عبارتست از  قطر دهانه فن و پروانه، توان الکتروموتور، سرعت الکتروموتور، و در نتیجه آنف دبی جریان و فشار تفاضلی.

 

عملکرد جت فن معدنی

جت فن معدنی عموما در خارج از معادن و تونل ها قرار داده می شود. در این شرایط هوای سالم و تازه جهت رسیدن به بخش های عمیق تونل و معدن در دسترس است. جهت هدایت هوای تازه و سالم به داخل معدن از داکت هوا استفاده می شود. کیسه فن یا داکت هوا، مجرایی استوانه ای شکل از جنس پارچه پلی استر با روکش PVC است که جریان هوا را به عمق معادن هدایت می کند. دهانه دمش جت فن معدنی به کیسه فن یا داکت هوا متصل شده و هوای پرفشار به داخل آن دمیده میشود. در مسیرهای طولانی جت فن معدنی میتواند بصورت سری و در فاصله مناسب از جت فن قبلی در داخل تونل به شبکه داکت پارچه ای متصل شود. برای این کار لازم است در دهانه مکش جت فن دوم، چندین متر داکت معدنی فلکسیبل که مسلح به فنر فولادی است نصب شود تا مکش قوی جت فن، منجر به جذب کیسه فن به داخل آن نشود.

قیمت جت فن معدنی

قیمت یک جت فن معدنی متاثر از کیفیت مواد اولیه، سایز فن و سطح ایمنی آن در مواجهه با گازهای قابل انفجار بسیار متغییر می باشد. با افزایش سایز یا قطر دهانه جت فن معدنی، نه تنها حجم مواد اولیه در ساخت و نیز توان و بهای الکتروموتور افزایش می یابد، بلکه تکنولوژی ساخت پروانه و بخصوص پره های آن بسیار پیچیده و پر هزینه خواهد شد. چنانچه جت فن معدنی از نوع ضد انفجار نیز باشد، بهای مواد اولیه خاص آن به شدت افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری

جت فن معدنی یک مولفه مهم در طراحی سیستم تهویه معادن و تونل های عمیق در حال احداث است. بر همین اساس استفاده از جت فن معدنی آکسیال در ترکیب با داکت فلکسیبل و کیسه فن، به تامین هوای سالم و تازه در معادن کمک می کند. جت فن معدنی با ساختار خاص و مهندسی شده خود، کارکردی چندین برابری را در مقایسه با فن معمولی نشان می دهد. همین امر سبب استفاده حداکثری از این نوع سیستم تهویه می گردد.

 

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید.

سوالات متداول:

جت فن معدنی چیست؟

جت فن معدنی نوعی جت فن جریان محوری است که جهت تهویه معادن زیر زمینی یا هوارسانی به داخل معادن در زمان حفاری مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی جت فن معدنی از دسته جت فنهای جریان محوری پرفشار است که بواسطه فشار قابل توجه، امکان غلبه بر افت فشار ناشی از کیسه فن، یا داکتهای هوارسانی آویخته به سقف تونل را دارا می باشد. 

تفاوت جت فنی معدنی و فن معمولی چیست؟

نظر به این که جت فن معدنی حتما باید بتواند افزایش فشار بالایی ایجاد نماید، علیرغم جت فنها و فنهای معمولی که معمولا کم فشار و به شکل روتور تنها طراحی میشوند، طراحی آن در یکی از سه حالت استاتور/روتور ، روتور/استاتور  و یا روتور/روتور صورت خواهد پذیرفت.

عملکرد جت فن معدنی چگونه است؟

جت فن معدنی عموما در خارج از معادن و تونل ها قرار داده می شود. در این شرایط هوای سالم و تازه جهت رسیدن به بخش های عمیق تونل و معدن در دسترس است. جهت هدایت هوای تازه و سالم به داخل معدن از داکت هوا استفاده می شود. کیسه فن یا داکت هوا، مجرایی استوانه ای شکل از جنس پارچه پلی استر با روکش PVC است که جریان هوا را به عمق معادن هدایت می کند