فن آکسیال چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - فن آکسیال چیست؟
تعداد بازدید : 1914
Views: 1914

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

 عملکرد فن آکسیال
انواع فن آکسیال
 تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ
 مشخصات فنی فن آکسیال
 قیمت فن آکسیال


 

فن آکسیال

فن آکسیال یا فن جریان محوری، شناخته شده ترین و پرکاربردترین شکل فن در مصارف مختلف است. فن آکسیال از یک موتور اصلی به همراه پروانه سوار شده بر محور آن تشکیل می شود. ایده ساخت فن و استفاده از آن در بخش های گوناگون، برای اولین بار بصورت فن آکسیال مطرح شد. پس از آن با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ساختار فن آکسیال ایجاد گردید. این تغییرات در واقع تاثیری بر نوع عملکرد اصلی فن آکسیال ایجاد نکرد. تغییراتی نظیر تعداد پره ها، بهینه سازی مقطع پره ها، کوتاه تر شدن یا بلند تر شدن پره های فن آکسیال و افزودن پره های ثابت، پیش یا پس از پروانه ...، سبب تبدیل فن آکسیال ساده به انواع دیگر فن آکسیال شده است. تغییراتی که برای افزایش کارایی این نوع فن اعمال می گردد، عمدتا تغییرات ساختاری ساده ای بوده که عملکرد اصلی فن را به همان شکل حفظ می کند.

عملکرد فن آکسیال

فن آکسیال که با نام فن محوری نیز شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین فن های مورد استفاده در حوزه تهویه و هوارسانی است. نامگذاری فن محوری از ساختار و نحوه کارکرد آن نشات می گیرد. عملکرد جابجایی هوا در فن آکسیال در راستای محور الکتروموتور  صورت می پذیرد. اساس کار یک فن آکسیال، چرخش یک ایرفویل یا مقطع آیرودینامکی به دور محور الکتروموتور و اعمال نیروی معادل لیفت به هوا می باشد که در نتیجه آن هوا در ناحیه بالایی ایرفویل فشار منفی و در ناحیه زیرین ایرفویل فشار مثبت پیدا کرده و در نتیجه فن آکسیال از یکسو مکش و از سوی دیگر دمش مینماید.

 

فن آکسیال

انواع فن آکسیال

فن آکسیال بطور کلی به دو نوع اصلی فن آکسیال آزاد و فن آکسیال کانالی تقسیم بندی می شود. ساده ترین نوع فن آکسیال، فن آکسیال دیواری است که معمولا در هر آشپزخانه ای میتوان نمونه ای از آن را یافت. پنکه رومیزی و پنکه سقفی نمونه هایی از فن آکسیال آزاد هستند که تنها یک پروانه برای جابجایی آرام هوا به دور محور خود می چرخد. جت فنها نمونه ای از فن های آکسیال کانالی می باشند. در این نوع فن آکسیال، تمامی قطعات فن که در امتداد یک محور قرار دارند در نهایت در داخل یک محفظه استوانه ای شکل قرار داده می شوند. این نوع از فن آکسیال، جهت تهویه و هوارسانی در حجم های بزرگتر نظیر تهویه پارکینگ ها، صنایع کوچک و بزرگ، کارخانجات، معادن، تهویه تونل ها و غیره استفاده می گردد.

دسته بندی فن آکسیال بر اساس محل نصب

فن آکسیال آزاد و کانالی را در بخش پیشین مورد بررسی قرار دادیم. بطور کلی فن آکسیال را می توان بصورت های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از رایج ترین دسته بندی های فن آکسیال، بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری آن، دسته بندی فن آکسیال بر اساس محل نصب است. فن آکسیال براساس کاربری مورد انتظار از آن، در محل های مختلفی با اشکال متفاوتی نصب می گردد. در کاربری های خانگی و کارگاه های صنعتی بر دیوار نصب و فن دیواری نام میگیرد. در گلخانه ها  و مرغداری ها، ابعاد آن بزرگتر و حجم جابجایی هوا بیشتر و فن گلخانه ای نام میگیرد.

جت فن پارکینگی در پارکینگ های خودرویی به سقف پارکینگ نصب شده و هوا را در یک محور موازی به سمت جلو و خروجی پارکینگ می رانند. اگزاست فنها در دریچه های خروجی نصب و وظیف تخلیه هوای آلوده را بر عهده میگیرند. در تونل های خودرویی که حجم بالایی از آلایندگی از اگزوز ماشین ها خارج میشود، جت فن تونلی به تعداد مورد نیاز به سقف تونل نصب شده و هوای آلوده را بصورت موازی و هم جهت، به سمت خروجی هدایت می کنند. جت فن آکسیال معدنی در ابعاد بزرگ جهت هوارسانی به تونل های در حال احداث و معادن، استفاده می شوند.

برای دیدن لوله خرطومی هوا کلیک کنید.

 

تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ

فن آکسیال و فن سانتریفیوژ دارای ساختار و کارکرد متفاوتی هستند. همانگونه که در بخش های پیشین مقاله اشاره شد، فن آکسیال بصورت جریان محور عمل می کند. به این معنی که هوای کم فشار در یک جهت وارد فضای فن شده و در همان راستا پس از عبور از میان پره های پروانه و جذب انرژی آن، با سرعت بالایی به بیرون پرتاب می شود. در نوع دیگر یعنی فن سانتریفیوژ، همانگونه که از نام آن مشخص است، هوا در اثر نیروی گریز از مرکز از پروانه خارج میشود. در این نوع فن جهت خروجی هوا، عمود بر محور گردش پروانه است.

یک جت فن آکسیال در مقایسه با یک فن سانتریفیوژ معادل ، بسیار حجم کوچکتری دارد. لذا به مراتب ارزانتر است. از سوی دیگر راندمان جت فن آکسیال در بدترین حالت معمولا فراتر از 70% می باشد حال آنکه راندمان فن های سانتریفیوژ معمولا در حدود 50% است. در سایزهای متوسط و بزرگ، جت فن ها در مقایسه با فنهای سانتریفیوژ،  قطعات کمتر، استهلاک پایین تر و در نتیجه نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتر و ارزانتری دارند.

فن آکسیال

برای دیدن اگزاست فن کلیک کنید

فن آکسیال تولیدی خذال

فن آکسیال در اشکال و کاربری های مختلفی در گروه صنعتی خذال تولید می گردند. در دسته بندی های مختلفی که برای فن آکسیال مطرح گردید، می توان چهار دسته اصلی را بر اساس محل کاربرد، برای فن آکسیال خذال در نظر گرفت. این چهار گروه اصلی عبارتند از:

فن آکسیال صنعتی: گروه تولیدی خذال، از کاربری های ساده صنعتی گرفته تا صنایع بسیار بزرگ را با استفاده از فن آکسیال یا جریان محوری پوشش می دهند. مدل های مختلف فن آکسیال صنعتی این شرکت شامل، Cooling fin fan، Half duct fan و Inline axial fan می باشد.

فن آکسیال معدنی: فن آکسیال معدنی تولیدی خذال در مشخصات فنی مختلف و بر پایه تکنولوژی جت فن طراحی و تولید می گردد. مدل های مختلف جت فن آکسیال معدنی خذال دارای توانهای متفاوتی بوده و انتخاب هر یک از آنها توسط مشتریان بر اساس میزان هوای مورد نیاز جهت معادن و تونل های در حال احداث صورت می پذیرد. مدل های مختلف جت فن آکسیال معدنی شرکت خذال تحت عناوین زیر تولید می گردد:

 MAJF400-MAJF450-MAJF500-MAJF560-MAJF630-MAJF710-MAJF800-MAJF900-MAJF1000-MAJF1200-MAJF1400-MAJF1600

فن آکسیال پارکینگی: فن آکسیال پارکینگی تولید شده در گروه صنعتی خذال با هدف تهویه پارکینگ اتوموبیل و خروج گازهای سمی از آن مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این فن های آکسیال پارکینگ خودرویی با مشخصات فنی متفاوتی تولید شده و بر اساس نیاز مشتریان در اختیار آنها قرار می گیرند. مدل های مختلف جت فن آکسیال پارکینگی خذال عبارتند از:

CAJF400 – CAJF355 – CAJF315

فن آکسیال آتش نشانی: این نوع از فن آکسیال یا جریان محوری  خذال برای اهداف اطفا حریق و آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند. اینگونه فن ها عموما بصورت پرتابل بوده و هوای با فشار مثبت تولید می کنند. مدل های مختلف آنها عبارتند از:

G400 – D400 – E500

 

 

فن آکسیال کولر آبی

فن آکسیال یکی از ابزارهای کمکی برای افزایش خنکای کولر می باشد. استفاده از ابزارهای سرمایشی در فصول گرم سال برای محیط الزامی است و می تواند آسایش و رفاه شما را تضمین کند. فن آکسیال یکی از ابزارآلات بسیار هوشمند و پرقدرت برای خنک سازی محیط است که نیازهای بسیاری از مشتریان خود را برآورده می کند. شرکت خذال یکی از پیشگامان فروش انواع فن آکسیال در ایران است که می تواند بهترین فن را در اختیار شما قرار دهد. این فروشگاه بر اساس سال ها تجربیات و دانش خود توانسته جایگاه بسیار ویژه ای را به خود اختصاص خواهد داد.

فن آکسیال یکی از محصولات بسیار ویژه برای افزایش سرمای محیط است که به صورت کاملا استاندارد تولید شده و شما می توانید این محصول را در محیط های با فضای بزرگ نیز استفاده کرد. بدنه فن آکسیال از جنس ورق های گالوانیزه است و می تواند در برابر انواع شرایط جوی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. کارشناسان خذال می تواند اطلاعات شما را در مورد فن آکسیال تکمیل کند.

فن آکسیال دیواری

فن آکسیال دیواری از جمله عمومی ترین نوع هواکش آکسیال است که معمولا در برج های تجاری و صنعتی، بیمارستان ها، صنایع نفت و گاز، کارگاه های صنعتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این فن آکسیال معمولا به عنوان مکنده و دمنده قابل استفاده است. بدنه فن آکسیال دیواری بسیار مقاوم بوده و در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

فن آکسیال دیواری یکی از فن های بسیار بادوام و مستحکم است که در برابر شرایط بیرونی دچار خوردگی و زنگ زدگی نخواهد شد. فن آکسیال از وزن پایینی برخوردار است که به راحتی می توان آن را جابجا کرد. بسیاری از کولرهای قدیمی دارای پوشال هستند ولی کولرهایی که از فن آکسیال بهره مند شده است برای کارکرد از پدهای سلولزی استفاده می کنند. از جمله کاربردهای فن آکسیال می توان به مغازه ها و فروشگاه ها، سردخانه ها و گلخانه ها، سالن های ورزشی و وزرشگاه ها و کارگاه های صنعتی و کارخانه ها اشاره کرد.

مشخصات فنی فن آکسیال

فن آکسیال در سه نوع فن ملخی و یا فن پروانه ای، فن آکسیال لوله ای و فن پره ای تولید و به بازار عرضه می شود.

فن آکسیال معمولا در صنایع تهویه مورد استفاده قرار می گیرد. این فن هوای آلوده را از ساختمان خارج کرده و هوای پاکیزه را جایگزین آن می کند.

فن آکسیال ساختاری ساده استاندارد دارد و از قطعات مشخصی ساخته شده است که دارای یک پروانه و موتوری بسیار معین می باشد.

تنوع مدل و نخوه کارکرد فن آکسیال به گونه ای است که هر فرد بر اساس قابلیت ها می تواند مناسب ترین نوع فن را خریداری کنند.

پره های این فن به صورت بسیار خاص طراحی شده و مصرف انرژی پایین و سر و صدای کمی دارد.

فن آکسیال قدرت بسیار بالایی دارد و می تواند برای محیط های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

ابعاد این فن متفاوت است و می تواند آن را بر روی دیوار و یا پشت بام نصب کرد.

فن آکسیال بسیار قوی است و در صورتی که بدون آب وجود پد و آب نیز کار کند می تواند به خوبی فضا را خنک نماید.

جنس بدنه فن آکسیال از ورق های گالوانیزه طراحی شده است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

قیمت فن آکسیال

فن آکسیال با تنوع و کارکرد های متنوعی که دارد در شکل ها و سایزهای گوناگونی تولید می گردد. تولید فن آکسیال بصورت جت فن، نیازمند استفاده از مواد اولیه درجه یک جهت تحمل فشار ناشی از سرعت چرخش بالای این نوع فن آکسیال است. تنوع در کاربری و همچنین شکل ظاهری فن آکسیال، موجب بوجود آمدن طیف گسترده ای از قیمت ها در بازار این نوع از فن ها شده است. ما در گروه صنعتی خذال با تولید اختصاصی فن آکسیال، محصولاتی با استانداردهای جهانی وارد بازار نموده ایم. گروه تولیدی خذال به پشتوانه طراحان و مهندسین مجرب خود، تجهیزات تهویه از جمله فن آکسیال را با قیمت مناسب، تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. مواد اولیه درجه یک و طراحی حرفه ای، همواره وجه تمایز تولیدات این شرکت از سایر تولیدات موجود در بازار بوده است.

 

نتیجه گیری

فن آکسیال با نام فن جریان محوری نیز شناخته می شود. در این نوع از فن، مسیر ابتدایی ورود هوا و خروج آن، کاملا در یک محور قرار دارد. ویژگی منحصر بفرد فن آکسیال قدرت جابجایی حجم بالایی از هوا در زمانی کوتاه است. بر همین اساس از این نوع فن در تهویه تونل ها، پارکینگ ها، صنایع و کارخانه ها و همچنین هوادهی به معادن و تونل های در حال احداث استفاده می گردد.  

 

سوالات متداول

 

فن آکسیال چیست؟

فن آکسیال یا فن جریان محوری، شناخته شده ترین و پرکاربردترین شکل فن در مصارف مختلف است. فن آکسیال از یک موتور اصلی به همراه پروانه سوار شده بر محور آن تشکیل می شود. ایده ساخت فن و استفاده از آن در بخش های گوناگون، برای اولین بار بصورت فن آکسیال مطرح شد. 

عملکرد فن آکسیال چگونه است؟

فن آکسیال که با نام فن محوری نیز شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین فن های مورد استفاده در حوزه تهویه و هوارسانی است. نامگذاری فن محوری از ساختار و نحوه کارکرد آن نشات می گیرد. عملکرد جابجایی هوا در فن آکسیال در راستای محور الکتروموتور  صورت می پذیرد

تفاوت فن آکسیال و فن سانتریفیوژ چیست؟

فن آکسیال و فن سانتریفیوژ دارای ساختار و کارکرد متفاوتی هستند. همانگونه که در بخش های پیشین مقاله اشاره شد، فن آکسیال بصورت جریان محور عمل می کند. به این معنی که هوای کم فشار در یک جهت وارد فضای فن شده و در همان راستا پس از عبور از میان پره های پروانه و جذب انرژی آن، با سرعت بالایی به بیرون پرتاب می شود. در نوع دیگر یعنی فن سانتریفیوژ، همانگونه که از نام آن مشخص است، هوا در اثر نیروی گریز از مرکز از پروانه خارج میشود. در این نوع فن جهت خروجی هوا، عمود بر محور گردش پروانه است.