داکت هوا چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - داکت هوا چیست؟
تعداد بازدید : 2036
Views: 2036

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

مشخصات فنی داکت هوا
انواع داکت هوا و مقایسه آنها
 کاربردهای داکت هوا
 قیمت داکت هوا

داکت هوا چیست؟

داکت هوا (Air Duct) نامی آشنا برای فعالین حوزه های صنعت، معدن و ساختمان به شمار می آید. پیش از آن که به تفصیل به تعریف داکت هوا بپردازیم، لازم است از اهمیت تهویه هوا در فضاهایی نظیر معادن، فضاهای صنعتی، پارکینگ های بزرگ و همچنین در ساختمان سازی، مطلع باشیم. طبق قوانین اتحادیه اروپا، تمامی معادن زیرزمینی باید دارای هوادهی و سیستم تهویه مطبوع باشند. تاریخچه هوادهی معادن به قدمت فعالیت معدن کاری، بر میگردد. با افزایش نفوذ معدن کاران به دل معادن زیرزمینی، بیش از پیش احساس کمبود هوای مطبوع به وجود می آمد. در اوایل سده هجدهم، معدن کاران با ایجاد تجهیزاتی نظیر کلاهک هوا، سعی در هدایت هوای تازه به درون معادن داشتند. امروزه با پیشرفت صنایع مختلف و همچنین ساخت ساختمان ها و پارکینگ های بزرگ، این مهم بیش از پیش الزامی به نظر می رسد.

داکت هوا با هدف هوارسانی به سازه هایی که امکان جریان هوای تازه بطور طبیعی در آنها میسر نیست، طراحی شدند. گازهای سمی تولید شده در معادن و همچنین پارکینگ های بزرگ و بدون تهویه، تهدید بزرگی برای سلامتی افراد در اینگونه مکان ها هستند. ما در گروه خذال طیف وسیعی از داکت هوا را برای مقاصد صنعتی، معدن، پارکینگ های بدون تهویه و غیره، طراحی و تولید نموده ایم تا به هدف اصلی خود یعنی تامین سلامتی، ایمنی و آسایش افراد مشغول در این حوزه ها دست یابیم.

مشخصات فنی داکت هوا

داکت هوا به گونه ای طراحی و تولید می شود که استانداردهای لازم برای تهویه هوای بهینه را تامین کند. هر شرکت تولید کننده بر اساس نیاز مصرف کنندگان خود، داکت هوا را در مشخصات فنی مختلفی تولید می کند. ما در گروه تولیدی خذال، داکت هوا را در طول استاندارد 50 متر (قابل تغییر بر اساس نیاز مشتری)  و قطر دهانه 400 الی 1800 میلیمتر تولید و روانه بازار می کنیم. کانال های تهویه یا داکت هوا با خاصیت آنتی استاتیک، جهت استفاده های گوناگون از جمله استفاده در معادن ذغال سنگ تولید می گردند. خاصیت آنتی استاتیک در ساختار داکت هوا به عدم تجمع بار الکتریکی در طول کانال یا داکت هوا کمک می کند. تجمع بار الکتریکی در طول این کانال ها، موجب جذب گرد و غبار و آلودگی شده و به مرور زمان باعث کاهش کارایی و طول عمر داکت هوا می گردد. از طرفی دیگر بار الکتریکی تجمع یافته در داکت هوای بدون خاصیت آنتی استاتیک، ممکن است بصورت جرقه تخلیه شده و موجب انفجار و آتش سوزی و نیز از کار افتادن وسایل الکتریکی موجود در محل گردد.

داکت هوا از جنس پلی استر با روکش دو طرفه PVC تولید می شود. این پارچه، مقاومت بسیار زیادی در برابر گرما، پوسیدگی، نفوذ آب و اشعه هایی نظیر اشعه یووی را دارا می باشد. این مشخصات کمک می کنند که داکت هوای تولید شده با این پارچه طول عمر بالایی داشته و از طرفی دیگر، هوای عبوری از آن به بهترین شکل و کیفیت جابجا گردد. داکت هوا تولیدی شرکت خذال دارای یک یا دو ردیف نوار آویز پانچ شده سر تا سری است که در اتصال داکت هوا به سقف معادن با استفاده از حلقه های محکم فولادی استفاده میشود.  

داکت هوا

انواع داکت هوا و مقایسه آنها

داکت هوا در بخش های مختلفی جهت تهویه و جابجایی هوا در بین دو نقطه مورد نظر کاربرد دارد. همین امر سبب تولید داکت هوا در انواع مختلف شده است. در سالهای گذشته در بخش های مختلف از داکت هوای فلزی ساخته شده از فلزات مختلف نظیر فولاد گالوانیزه و یا آلومینیوم استفاده می شد. این کانال های انتقال هوا دارای معایبی نظیر قیمت و وزن بالا، عدم انعطاف پذیری در نقاط مختلف، جابجایی سخت، امکان نشت هوا در بخش های جوش خورده و کاهش فشار، صدای زیاد و آزاردهنده و غیره بودند. همین امر تولیدکنندگان را به تولید داکت هوا از جنس پارچه های پلی استر ترغیب کرد. امروزه نیاز بخش های مختلف به تهویه بهینه از طریق دو نوع داکت هوا تامین می گردد. این دو نوع شامل داکت هوا (کیسه فن) و داکت فلکسیبل (لوله خرطومی) است. داکت هوا یا کیسه فن بدون فنرهای تعبیه شده دور آن، به منظور هدایت جریان هوای فشار مثبت کاربرد دارد. نوع دیگر یعنی داکت فلکسیبل یا لوله خرطومی به دلیل مسلح بودن به فنر فولادی که به دور آن پیچیده شده مقاومت بالایی در مقابل فشار منفی از خود نشان می دهد و از این رو غالبا به منظور هدایت جریان با فشار منفی(جریان مکیده شده توسط جت فن) استفاده میشود. این نوع از داکت هوا در طول استاندارد 5 ، 7.5 و 10 متری و با گامهای متفاوت 75، 100 و 150 میلیمتری تولید میشود.

 

برای دیدن اگزاست فن کلیک کنید

 

کاربردهای داکت هوا

داکت هوا با تعریف کاربرد اصلی آن یعنی انتقال دهنده هوا در بین دو نقطه مختلف، از قدمت بالایی برخوردار است. از همان سال های ابتدایی راه اندازی معادن، معدن کاران به لزوم تهویه هوا پی بردند. از آن زمان تاکنون کانال های انتقال دهنده هوا در اشکال و جنس های گوناگونی تولید می شوند. تا به امروز که داکت های پارچه ای به بالاترین سطوح محبوبیت خود رسیده اند، کاربردهای آن نیز افرایش یافته است. تعدادی از کاربردهای داکت هوا عبارت است از:

  • تهویه معادن و تامین هوای تازه و اکسیژن دار و خروج هوای دارای گرد و غبار و گازهای سمی و دی اکسید کربن
  • خروج هوای مملو از گاز اگزوز اتوموبیل ها از پارکینگ های خودرویی
  • خروج گازهای سمی و مضر از محیط های مختلف صنعتی و کارخانجات بزرگ
  • هدایت هوای دارای پارامترهای مورد نظر به محیط های تحت کنترل نظیر گلخانه ها و سایر بخش های کشاورزی
  • خروج گازها و آلاینده های مضر از محیط آزمایشگاه های مختلف شیمیایی و میکروبی به محیط های تخلیه مناسب
  • استفاده از داکت هوا در شهربازی های کودکان به عنوان تونل های مختلف بازی

قیمت داکت هوا

داکت هوا محصولی کاملا تخصصی و مهندسی شده جهت هدایت جریان هوا در بخش های مختلف است. کشورهای بسیاری در جهان اقدام به ساخت محصولاتی از این دست و ارائه به بازارهای جهانی و از جمله کشور ما نموده اند. قیمت داکت هوای وارداتی به دلیل عواملی نظیر هزینه گمرک کالا، بهای ارز، هزینه های حمل و نقل و باربری و غیره بسیار بالا است. خوشبختانه گروه خذال به پشتوانه تخصص و دانش نیروهای مجرب خود اقدام به تولید داکت هوای همراستا با استانداردهای بین المللی و جهانی نموده است. داکت هوا تولیدی شرکت خذال در کنار سایر محصولات این شرکت، در قیمت های بسیار مناسب و با بهترین جنس  و کیفیت، در اختیار مشتریان عزیز قرار می گیرد.

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید

نتیجه گیری

داکت هوا یکی از ضروری ترین ابزارها در صنایع مختلف و همچنین حفر معادن گوناگون به شمار می آید. تمامی دستورالعمل های جهانی، لزوم استفاده از ابزارهای تهویه مناسب را در محیط های کاری پر خطر نظیر معدن و صنعت، ضروری می دانند. نیاز به وجود هوای تازه و سالم در اینگونه محیط ها، در گذشته از طریق کلاهک هوا و پس از آن توسط داکت هوای فلزی و گالوانیزه تامین می شد. اما امروزه با تولید داکت هوای پارچه ای از بهترین مواد اولیه پلی استری، معایب استفاده از انواع قدیمی آن به دست فراموشی سپرده شده است. داکت هوا پارچه ای از جنس پلی استر با دو لایه عایق PVC کمک می کند که در کنار تامین هوای سالم و مطلوب، خطر آتش سوزی به دلیل استفاده از سطوح آنتی استاتیک، کاملا رفع گردد. شرکت تولیدی خذال با تولید داکت هوا از بهترین مواد اولیه و به کمک پیشرفته ترین فناوری های تولید، محصولاتی مرغوب و قابل رقابت با اجناس خارجی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

 

سوالات متداول :

داکت هوا چیست؟

داکت هوا (Air Duct) نامی آشنا برای فعالین حوزه های صنعت، معدن و ساختمان به شمار می آید. پیش از آن که به تفصیل به تعریف داکت هوا بپردازیم، لازم است از اهمیت تهویه هوا در فضاهایی نظیر معادن، فضاهای صنعتی، پارکینگ های بزرگ و همچنین در ساختمان سازی، مطلع باشیم

مشخصات فنی داکت هوا چگونه است؟

داکت هوا به گونه ای طراحی و تولید می شود که استانداردهای لازم برای تهویه هوای بهینه را تامین کند. هر شرکت تولید کننده بر اساس نیاز مصرف کنندگان خود، داکت هوا را در مشخصات فنی مختلفی تولید می کند. ما در گروه تولیدی خذال، داکت هوا را در طول استاندارد 50 متر (قابل تغییر بر اساس نیاز مشتری)  و قطر دهانه 400 الی 1800 میلیمتر تولید و روانه بازار می کنیم. 

کاربردهای داکت هوا چیست؟

- تهویه معادن و تامین هوای تازه و اکسیژن دار و خروج هوای دارای گرد و غبار و گازهای سمی و دی اکسید کربن

- خروج هوای مملو از گاز اگزوز اتوموبیل ها از پارکینگ های خودرویی

- خروج گازهای سمی و مضر از محیط های مختلف صنعتی و کارخانجات بزرگ

- هدایت هوای دارای پارامترهای مورد نظر به محیط های تحت کنترل نظیر گلخانه ها و سایر بخش های کشاورزی