جت فن پارکینگی چيست؟

خانه - مطالب - جت فن ها - جت فن پارکینگی چيست؟
تعداد بازدید : 1367
Views: 1367

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

انواع جت فن پارکینگی
جت فن پارکینگی خذال چه كاربردي دارد؟
 ویژگیها و مزاياي جت فن پارکینگی خذال
 قيمت جت فن پارکینگی

جت فن پارکینگی چيست؟

جت فن پارکینگی خذال نوعی جت فن است که برای تولید موجی از هوا در فضای پارکینگ، بدون اتصال به داکت مورد استفاده قرار می گیرد. جت فن پارکینگی معمولا به سقف پارکینگ نصب میشود و با اعمال تکانه به هوا آن را به سمت نقطه خروجی جاری می سازد.

انواع جت فن پارکینگی

جت فن پارکینگی را می توان ابتکاری ارزنده در حوزه تهویه و بهینه سازی هوای پارکینگ های بزرگ اتومبیل به شمار آورد. به وسیله این ابزار پیشرفته و کاربردی، خروج سموم موجود در دود و اگزوز اتومبیل ها به آسانی از محیط بسته پارکینگ ها انجام می گیرد. در دهه اخیر با فراگیری استفاده از جت فنهای پارکینگی در جهان و همزمان با ورود آن به صنعت تهویه ساختمان کشور، خذال نیز به عنوان یکی از پیشروترین شرکتهای ایرانی در بومی سازی و ارائه فن آوری های روز دنیا در این عرصه، مدل ها و انواع گوناگون جت فن پارکینگی را به کمک خوش فکرترین مهندسین کشور طراحی و به تولید رساند. در ادامه بنا داریم شما را با انواع جت فن پارکینگی در دسته بندی های گوناگون آشنا کنیم.

 

از منظر چگونگی به جریان انداختن هوا جت فن پارکینگی به دو دسته تقسیم می شود. این دو دسته عبارتند از:

1-جت فن پارکینگی تکانه ای یا Impulse jet fan

جت فن پارکینگی تکانه ای همان جت فن آکسیال یا جریان محوری می باشد. علت این نامگذاری، تکانه یا ممنتوم خطی است که پروانه آکسیال به جریان هوا وارد می نماید. تکانه یا ممنتوم خطی وارده بر جریان هوا توسط رابطه زیر تعریف می شود.

سرعت خطی × جرم = تکانه خطی

بنابراین نرخ تکانه هوا عبارت است از حاصلضرب دبی جرمی هوا در سرعت آن:

سرعت خطی × دبی جرمی (تغییرات جرم در واحد زمان) = نرخ تکانه خطی (تغییرات تکانه خطی در واحد زمان)

  از نرخ تکانه یا سیلان تکانه که معادل نیروی وارده بر جریان هوا می باشد با نام تراست (trust) فن یاد میشود.

 2- جت فن پارکینگی القایی یا Induction jet fan

جت فن پارکینگی القایی از خانواده فن های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است. عبور جت جریان پرفشار خروجی از میان هوای ساکن پیرامونی، جریانی القایی تا 9 برابر جریان خروجی از نازل فن را به همراه خود می کشد. از این روست که این نوع فن را جت فن پارکینگی القایی می نامند. هر دو نمونه جت فن یاد شده، هم بر هوای ورودی به فن، تکانه وارد می نمایند و هم جریان القایی پیرامونی را به همراه خود می کشند.

جت فن پارکینگی تکانه ای خذال از لحاظ نحوه عملکرد که معلول هندسه مقطع پره پروانه آن می باشد، در دو گروه طبقه بندی می شود. این دو گروه عبارتند از:

  1. جت فن پارکینگی یکسویه (Unidirectional)
  2. جت فن پارکینگی معکوس پذیر(Truly reversible)  

جت فن پارکینگی یک سویه به دلیل نوع پروانه آن فقط می تواند در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد. این نوع جت فن پارکینگی همیشه از یک طرف جریان هوا را مکیده و از طرف دیگر به فضای پارکینگ و به سوی دریچه های تخلیه می دمد. کاربرد این جت فن در پارکینگ هایی است که همیشه هوای تازه از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می گردد.

جت فن پارکینگی معکوس پذیر دارای پروانه ای با پره های متقارن می باشد به نحوی که پروانه هم می تواند ساعتگرد و هم پادساعتگرد بچرخد و در نتیجه آن جهت مکش و دمش جریان هوا جابجا شود. این ویژگی بسیار مهم جت فن پارکینگی معکوس پذیر، سیستم هوشمند تهویه پارکینگ را قادر می سازد تا در صورت رخداد حریق در نقطه ای نزدیکتر به دریچه های ورودی هوای تازه، با معکوس کردن جهت چرخش پروانه جت فن، جریان هوا را از طرف دیگر پارکینگ مکیده و به سوی دریچه ها بدمد. به عبارتی وظیفه دریچه های تغذیه و تخلیه هوای پارکینگ جابجا شده و بدین روش از انتشار وگسترش دود در کل فضای پارکینگ ممانعت به عمل می آید.

از نظر شرایط دمای کارکرد جت فن پارکینگی خذال به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  1. جت فن پارکینگی برای کارکرد دائمی در دمای عادی -20 تا +40 درجه سانتیگراد
  2. جت فن پارکینگی برای کارکرد کوتاه مدت در دمای داغ فراتر از 200 درجه سانتیگراد برای مدت محدود 1 الی 2 ساعت.

 

جت فن پارکینگی

جت فن پارکینگی خذال چه كاربردي دارد؟

توجه به مقوله مصرف انرژی، زیبایی فضا و بکار گیری فن آوری های جدید جهت ایمنی هرچه بیشتر سامانه تهویه، جت فن ها را جایگزین روش های سنتی متداول در تهویه پارکینگ ها نموده است. بر خلاف روش های سنتی که بر پایه انتقال هوا توسط کانال های متقاطع استوار است، سامانه جت فن های پارکینگی بر اساس انتقال هوای آلوده در کوتاهترین مسیر ممکن به خروجی و کنترل غلظت آلودگی در سطح مجاز عمل می کند. تهویه توسط جت فن های خذال ، روشی پربازده و بسیار کارآمد در زمینه تهویه عمومی و نیز تخلیه اضطراری دود در آشیانه ها، پارکینگ های مسقف طبقاتی و زیر زمینی می باشد.

این سامانه دسترسی به  دو هدف متفاوت را دنبال میکند: اول تهویه عادی جهت پاکسازی فضا از گاز مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز خودروها و دوم تهویه در دمای بالا جهت تخلیه دود در مواقع آتش سوزی است. ترکیب این دو حالت توسط جت فن های دو  منظوره میسر می گردد.

سامانه تهویه جت فن های خذال از سه عنصر اصلی تشکیل می شود: تغذیه، تکانه و تخلیه که بواسطه آشکارسازهای مونوکسیدکربن و آشکارسازهای دود وسیستم کنترل مرکزی، مدیریت می گردد. عنصر تغذیه می تواند یک مجرا، راهرو و یا دریچه ای بر روی دیوار به فضای آزاد باشد و در صورت نیاز توسط فن های دمنده تجهیز گردد. جت فنهای تکانه ای و القایی عناصر تکانه هستند که وظیفه به حرکت در آوردن جریان هوا را در مسیر تغذیه به تخلیه بر عهده دارند. عنصر تخلیه نیز می تواند یک مجرا، راهرو و یا دریچه ای بر روی دیوار به فضای آزاد باشد و در صورت نیاز توسط فنهای مکنده تجهیز گردد.

 

برای دیدن جت فن 300f کلیک کنید

ویژگیها و مزاياي جت فن پارکینگی خذال

1-کاهش هزینه به دلیل حذف شبکه داکت کشی

2-آزاد سازی فضا در نبود شبکه داکت کشی

3-زیبایی ظاهری فضای پارکینگ با حذف شبکه داکت کشی

4-کاهش مقاومت سیستم در نبود شبکه داکت کشی و در نتیجه آن استفاده از فنهای اصلی تغذیه یا تخلیه در ابعاد کوچکتر و سرعت و توان کمتر و در نهایت کاهش هزینه برق مصرفی و نیز کاهش آلودگی صوتی

5-صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه به سبب پایش کیفیت هوا و کارکرد مقطعی فن ها تنها در زمان افزایش سطح آلودگی

6-تهویه یا تخلیه دود تنها در بخش محدودی  از پارکینگ که توسط حسگرهای دود و آشکارسازهای   مونوکسید کربن  مشخص میگردد، صورت می پذیرد که  منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه بهره برداری می گردد.

7-کاهش زمان و هزینه طراحی با حذف سیستم پیچیده داکت کشی

8-امکان شبیه سازی و تحلیل و بررسی رفتار جریان توسط نرم افزار  دینامیک سیالات محاسباتی و دسترسی به طرح بهینه  پیش از اجرا

قيمت جت فن پارکینگی

جت فن پارکینگی خذال در بالاترین سطح کیفی، تولید و منطبق با استاندارد های اتحادیه اروپا، کلیه گواهینامه های لازم جهت امکان ارائه در بازارهای بین المللی را از نوتیفای بادی (NB) مورد تایید آن اتحادیه اخذ نموده است. با این وجود به دلیل تیراژ بالای تولید و بی نیازی به تامین مواد اولیه برخی مدلها از خارج، قیمت آن در بسیاری از موارد از سایر انواع جت فن ها ارزانتر و تا کمتر از یک پنجم مشابه اروپایی کاهش و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

نتیجه گیری

جت فن پارکینگی وسیله ای مهم و محوری در تامین هوای سالم پارکینگ های بزرگ اتومبیل محسوب می شود. امروزه در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، تهویه مناسب در مکان هایی نظیر پارکینگ های بزرگ به یک قانون و اجبار تبدیل شده است. اهمیت هوای تنفسی در سلامتی افراد این حساسیت بالا را توجیه می کند. جت فن پارکینگی با خروج گازهای مضر و سمی خروجی از اگزوز ماشین ها به بیرون از فضای پارکینگ، قدم بزرگی در این راستا برداشته اند. انواع جت فن پارکینگی با ویژگی های گوناگون تولید شده که دست متقاضیان را در انتخاب جت فن پارکینگی مورد نظر خود با ویژگی های خاص، باز گذاشته است. جت فن پارکینگی تولید شده توسط خذال با دارا بودن استانداردهای بین المللی قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارا می باشند.

 

سوالات متداول :

جت فن پارکینگی چيست؟

جت فن پارکینگی خذال نوعی جت فن است که برای تولید موجی از هوا در فضای پارکینگ، بدون اتصال به داکت مورد استفاده قرار می گیرد. جت فن پارکینگی معمولا به سقف پارکینگ نصب میشود و با اعمال تکانه به هوا آن را به سمت نقطه خروجی جاری می سازد.

 

جت فن پارکینگی خذال چه كاربردي دارد؟

توجه به مقوله مصرف انرژی، زیبایی فضا و بکار گیری فن آوری های جدید جهت ایمنی هرچه بیشتر سامانه تهویه، جت فن ها را جایگزین روش های سنتی متداول در تهویه پارکینگ ها نموده است. بر خلاف روش های سنتی که بر پایه انتقال هوا توسط کانال های متقاطع استوار است، سامانه جت فن های پارکینگی بر اساس انتقال هوای آلوده در کوتاهترین مسیر ممکن به خروجی و کنترل غلظت آلودگی در سطح مجاز عمل می کند

 

برای دیدن فن پرتابل کلیک کنید

ویژگیها و مزاياي جت فن پارکینگی خذال چیست؟

1-کاهش هزینه به دلیل حذف شبکه داکت کشی

2-آزاد سازی فضا در نبود شبکه داکت کشی

3-زیبایی ظاهری فضای پارکینگ با حذف شبکه داکت کشی

4-کاهش مقاومت سیستم در نبود شبکه داکت کشی و در نتیجه آن استفاده از فنهای اصلی تغذیه یا تخلیه در ابعاد کوچکتر و سرعت و توان کمتر و در نهایت کاهش هزینه برق مصرفی و نیز کاهش آلودگی صوتی